Friday, July 29, 2011

Day 2..

5.00 am -Di luar terang sebab ada bulan sabit.Cuaca sejuk dan nyaman.Teringin untuk merenungi keindahan alam di awal pagi tetapi bapa mertua kakak saya sudah bising-bising di tempat tidurnya.My sister said itu la cara dia untuk menyuruh bangun dan masak supaya dapat bersarapan awal.Kalau diikutkan perasaan memang saya belum mau berganjak tapi oleh sebab tujuan ke sana adalah untuk bekerja dan bukan untuk bersuka-suka terpaksalah juga meninggalkan tempat tidur dan membawa pelita minyak tanah untuk turun ke dapur.
Kami masak di sana pun menggunakan kayu api.Saya teringat zaman kanak-kanak saya.Early morning mau menyediakan api di dapur kayu untuk memasak.Mula-mula masak air dulu.Lepas tu masak nasi.Nasib kami berdua,boleh juga bagi-bagi tugasan.5.30 am bapa mertua kakak turun dan saya nampak dia terus ke sungai.To do his morning chores dia bilang kakak saya.6.30am kami sudah siap masak.Bapa mertua kakak kami suru makan dulu sebab dia biasa makan awal lagipun dia kena makan ubat-ubatan dia.Kami pula baru la membasuh pakaian kemarin sebab tidak sempat membasuh semasa mandi semalam.
7.00am kami sarapan tapi saya tidak dapat makan nasi sebegitu awal lalu saya minum kopi saja sama makan biskut kering.Kakak saya hairan sudah kenapa saya tidak saja mau makan.Semalam tidak dan pagi-pagi pun tidak.Saya begitu la kalau penat,saya tidak rasa lapar lagi.Apalagi kalau saya minum banyak air.Lagi satu tujuan saya untuk tidak makan banyak kali ialah supaya tidak payah membuang air besar.Tandas tidak lengkap jadi agak susah kalau mau membuang air besar.
9.00am baru siap semua yang perlu dilakukan di rumah.Memasak,membasuh,menyediakan bekal untuk makan tengahari,mengemas rumah.Baru jalan pigi ladang.Matahari pun sudah tinggi,panas mau jalan.Naik bukit lagi.Adduuh,I pity those biggest loser participants..
9.30am baru sampai di ladang.Naik bukit saja tu kalau mau sampai di sana.Mula la kerja kami mengumpul potongan kayu untuk di bakar.Mana-mana yang tidak dapat diangkat atau susah mau di susun kami potong-potong lagi.Matahari pun panas terik.Penatnya kehidupan....
1.00pm kami rehat untuk lunch.Duduk di bawah pokok mangga saja,nasib tidak hujan.
2.00pm kami mula balik mengumpul kayu dan membakar.Bertambah-tambah lagi la panas sebab kena matahari dan bahang api.Masa saya terasa sangat penat dan kalau boleh mau teriak-teriak sudah saya menangis sebab sudah la penat panas lagi saya pujuk diri saya sendiri and I look around me,towards the mountain and the hills beyond.Ke arah Banjaran Crocker,sejuk mata memandang.Take a deep breath then mula lagi.
6.00pm kami balik.Sampai rumah baru mula balik buat semua kerja rumah.Gelap,bosan.Saya tidak juga makan malam .Nikali saya pigi mandi di sungai.Agak takut-takut juga saya sebab mau gelap sudah tapi saya kasi berani saja.I look around me and there's no one and I actually considered skinny dipping but my courage left me in the last moment so I bathe in my shorts and bra.Quite revealing juga tapi nasib sudah agak gelap.
Tidur awal.Nasib nikali saya dapat lelap sudah sekejap-sekejap.

6 comments:

CrysJoan said...

Bwahahahha!!! ehew.. klu sa mimang awal2 lagi kalapik serender wahahahha....

Mommy's Recipe said...

Mangkali tidak terasa beetul be daa tu kalau ada 'sssiiiisssh' dari aisbook..yang terbayang-bayang sudah be masa kepanasan mengurak..

CrysJoan said...

wahahaha... back to basic.. ^^

Gaby said...

eheu...amu ne tii mei nelumad..

Mommy's Recipe said...

Kau mau juga tu kalau pigi piknik saja.bukan pigi karaja..

jhon kabul said...

Are you unable to connect with blockchain? Are you looking for solutions to eliminate this error? If yes, Blockchain Support Number dial blockchain customer support number +877-209-3306 and get impeccable and prompt solutions from the team who is functional all day and night in a week and always remain with you for 365 days in a year. You can also send your queries via email. You can choose any communication to share your queries.

Post a Comment